واژه ریسک (Risk) از واژه لاتین Riscare به معنی «جرأت» یا «مواجهه با خطر» گرفته شده است. ریسک در همه جا وجود دارد و شامل چندین اصل از قبیل احتمال، آمار، روان‌شناسی و تاریخ است. در لغت‌شناسی کارآفرینی، ریسک در مورد نتایج مالی و عملیاتی دارای عدم قطعیت است. ریسک در یک محیط استارت آپ شامل احتمال از دست دادن قسمتی از سرمایه‌گذاری است. چهار ریسک در کسب و کار وجود دارد. آنها عبارت هستند از:

  • ریسک ذاتی کسب و کار
  • ریسکی که یک فرد می‌تواند انجام دهد.
  • ریسکی که یک فرد نمی‌تواند متقبل شود.
  • ریسکی که یک فرد مجبور به پذیرش آن است.

استارت آپ‌ها با ریسک‌های خاصی مواجهه‌اند و واقعیت این است که تنها نوآوری‌های خاص برای ایجاد یک اقتصاد استارت آپی مناسب هستند. به همراه تیم نوآوری، مدیریت باید چندین عامل را برای تعیین اینکه آیا یک استارت آپ مناسب‌ترین راه برای تجاری‌سازی است یا خیر را تحلیل کند. آنها عبارت هستند از:

  • تقاضا (Demand): پتانسیلی برای فناوری بنیادین در جهت تأمین بستری مطمئن برای بازارهای متعدد یا محصولات متنوع
  • رقابت (Competition): شناسایی دیگر شرکت‌هایی که به نیازهای مشابه می‌پردازند یا راه‌های مشابه را پیشنهاد می‌کنند.
  • صدور پروانه (Licensing): احتمال بروز علاقه شرکت‌های موجود در دادن مجوز و پروانه به فناوری شما
  • منابع مالی اولیه (Early-Stage Funding): در دسترس بودن سرمایه برای ایجاد و رشد کسب و کارتان به همراه علاقه، توانایی‌ها و ردگیری تاریخچه سرمایه‌گذاران بالقوه
  • تعهد (Commitment): سطح تعهد و ارتباط فردی مخترعان
  • حمایت (Support): حضور یک الگوی کسب و کار واقعی موفق هم برای فناوری و پروژه جدی خود

قریب به اتفاق کسب و کارهای موفق توسط افرادی راه‌اندازی می‌شود که از قبل دارای چندین سال تجربه فنی مرتبط هستند. درک عمیق از فناوری متشکل از رفتار مشتری و دینامیک بازار برای رشد یک ایده نوآورانه در پایین‌ترین سطح فروش‌ها مهم هستند تا اینکه بتوانند از نظر مالی قابل اطمینان باشد به این مفهوم نقطه سربه‌سر یا سرعت فروش نیز گفته می‌شود. برای مثال، قبلا از تأسیس Intel، Gordon Moore و Robert Royce دارای چندین سال تجربه در Fairchild Semiconductors بوده‌اند. همچنین مثال‌هایی برعکس در این رابطه وجود دارد. Steve Jobs و Steve Wozniak هر دو دانشگاه را برای تأسیس Apple رها کردند و Fred Smith ایده FedEx را در مورد تحویل به موقع در زمانی که یک دانشجو در دانشکده بازرگانی بود ارائه داد. جدول زیر بیانگر چهار ریسک داخلی و خارجی است که در هنگام تصمیم‌گیری برای تشکیل یک شرکت باید لحاظ شود.

مهمترین هدف دریک کسب و کار استارت آپی، تعادل بین ریسک‌های کسب و کاری با ایجاد یک جدول توازن ریسک و تلاش در کمینه نمودن هر ریسک محتمل است. به طور کلی برای شرکت‌های کارآفرین دانش‌بنیان، شش منبع اصلی ریسک به مانند جدول زیر وجود دارد.

برداشت مطلب با ذکر منبع مجاز است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!