هیچ‌گونه گروگان‌گیری یا به زور وارد شدنی در کار نبوده است. شیشه‌ای نشکسته؛ اما کارخانه‌‌ای در حاشیه شانگهای شاهد یک جرم پیشرفته بوده است. شخصی اندوخته مالکیت معنوی آنها را دزیده است.

به نقل از مدیر عامل شرکت Intco آقای فرانک لیو: «چند سال قبل یکی از مدیران IT شرکت، ده هزار صفحه از پروفایل شرکت را کپی‌برداری کرده بود». او گفته است که آن فایل‌ها اطلاعات فناوری، لیست مشتریان، اطلاعات خرید و غیره بوده است.

مدیر عامل شرکت Intco آقای فرانک لیو

شرکت Intco یک کسب و کار در حوزه ساخت وسایل پزشکی و قاب‌های عکس است. این شرکت در پارک فناوری شانگهای قرار دارد. این شرکت پسماندهای پلی‌استرن را از سرتاسر جهان به چین می‌فرستاده است. سپس، با استفاده از قالب‌‌گیری حرارتی و تکنیک‌های چاپ به شکل مصنوعات تزیینی خانگی بیرون می‌آورده و به روسیه و یا برزیل صادر می‌کرده و در مورد قاب‌های عکس، بازار آنها انگلستان و ایالات متحده بوده است. آقای لیو در مورد نحوه سرقت اطلاع دارد و آن فروختن اطلاعات برای تأسیس شرکت مدیر سابق IT بوده است. آقای فرانک لیو هیچ راه‌حلی برای پیگیری حقوق خود ندارد. او می‌گوید که علیرغم رجوع به پلیس هیچ اتفاقی تاکنون نیفتاده است. داستان این فرد برای شرکت‌هایی با کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های فعال خارجی بسیار عبرت‌آموز است. مقامات بلند پایه ایالات متحده و چین نشستی در این مورد درباره حفظ مالکیت معنوی با رویکرد فوق‌العاده مهم برای واشنگتن داشته‌اند. محور گفتگوی آنها شرکت‌های آمریکایی و خارجی فعال در چین بوده است که مورد دستبرد قرار گرفته‌اند.

چین قدم‌هایی را برای حل این مشکل برداشته است. این کشور قانون کپی‌رایت را در دهه 1980 اعمال کرده است. امروزه چین دادگاه‌های ویژه مالکیت معنوی دارد؛ اما به مانند دیگر فرآیندهای قضایی پروسه طولانی 12 الی 18 ماه دارند. از آنجایی که جنگ اقتصادی چین با ایالات متحده آغاز شده است، شکی نیست که این تغییر در حمایت از شرکت‌های خارجی در تبدیل چین به غول اقتصاد تقلیدی بیشتر سرعت می‌گیرد. اخیراً قانون‌های جدیدی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در چین وضع شده است. قانون سرمایه‌گذاری خارجی بیان می‌دارد که انتقال فناوری از سرمایه‌گذاران خارجی به شریک داخلی باید داوطلبانه و آزادانه باشد. جالب اینکه اتاق‌های بازرگانی اتحادیه اروپا و آمریکا از کلیات این قانون حمایت کرده‌اند. یک شرکت فعال در زمینه کشاوری که نامی از آن هم برده نشده است، عنوان کرده است که در صدد خرید نوار نقاله برای تجهیزات کشاورزی‌اشان از چین بوده‌اند؛ اما سازندگان اروپایی آن تجهیزات با این کار به دلیل احتمال کپی شدن محصولاتشان مخالفت کرده‌اند.

برداشت مطلب با ذکر منبع مجاز است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!